torsdag 10 maj 2012

Klassresa till Vikingastaden Birka

I tisdags besökte klass 3 och 4 Vikingastaden Birka på Björkö. Läs mer om Birka här
Vi hade mycket tur med vädret och kunde njuta av den vackra utsikten i Mälarens skärgård. Vi hade en guidad tur på båten och ute på Birka. Eleverna hade med sig matsäck för hela dagen. En sak har jag som lärare lärt mig att det är viktigt inför en resa att tydligt gå igenom regler för vad som gäller. Visst är det roligt när eleverna mår bra och har det kul tillsammans, men samtidigt måste man respektera övriga resenärer på båten. Lite pinsamt när flera av de andra resenärerna säger till våra elever att vara tysta.

När vi utvärderade resan i klassen dagen efter fick eleverna ge betyg för guidningen och för resan generellt på skalan 1-5, där 5 är bäst. Guidningen fick 3,5 eftersom en handfull elever gav betyget 1. Dessa elever var mycket kritiska till guideturen. Jag kan tycka att det är synd att man letar efter fel och brister istället för att njuta av den fina stund vi hade tillsammans. Betyget 4,3 gavs för klassresan i sin helhet. Jag tror att det är mycket viktigt att eleverna umgås utanför skolan ibland och även i blandade klasser. Man kunde se hur killarna i klass 3 och 4 hade så roligt tillsammans.

Summa sumarum hade vi en trevlig tid tillsammans när vi åkte tåg, gick runt i Stockholm, var på båten, på den guidade turen, lunch-pick nick, gick på museum och lekte utanför Stadshuset i väntan på att tåget skulle gå hem.

Elevernas kommentarer nedan:

Vi väntade på att lektionen skulle börja och pratade i soffan. Laura och Isabelle

Vi väntar snällt på tåget...

Och på båten...

...tills vi får åka! ...Silke

Här sitter vi och väntar på att båten ska åka.Elias

Satt uppe på däck och åt vår fika på båtresan till Birka. Laura och Isabelle

Jag var uppe på däck och tittade på öarna men det var svårt att höra vad dom sa. Felix =P

FORT!!! Ta vind skydd x-2000. Jag och nike i vinden med vin skydd;-)//Lykke

Här gick vi iland på birka. Elias

guidetur uppe vid det stora korset. $anne
Vi gick upp på det näst högsta berget på Birka antagligen var det varnings platsen för man kunde se bra ut över vattnet. // Klara

Högt berg... Silke

Här sitter vi och lyssnar på guideturen. Elias

Vi åt lunch efter guideturen. $anne

På båten var det skönt med blåsten. Emil

Tid över vi går till statshuset. Vidar

Vi har kull på plattorna. Vidar