torsdag 19 april 2012

Målmedvetna och studiemotiverade elever


Det är inte många veckor kvar till sommarlovet och då är det dags att överge klassen till en annan lärare fr o m i höst. Jag har haft denna klass i tre år. Det har varit berg- och dalbana många gånger. Men speciellt det här året har allt tagit plats och funnit harmoni. Vad är bättre än att överlåta en klass som är på topp. Jag vill påstå att alla har funnit ro med sig själv, med sina klasskompisar och funnit en god studiemotivation. Det är helt fantastiskt att fått vara med om denna utveckling. Idag kan jag som lärare undervisa på riktigt och tid blir ofta över till lite fritt jobb, precis som det ska vara när det är som bäst. Eleverna är intresserade och vill lära sig. De förstår vikten av att gå i skola och att prestera väl. Arbetsron är bättre än någonsin och eleverna har också en större medvetenhet om sitt uppförande och hur det påverkar klassandan positivt eller negativt. Det känns bra att kunna överlåta klassen nu när de är som bäst och jag är 100% säker på att eleverna kommer att gå långt i livet.  Personligen har jag nått mina mål med klassen, vilket känns fantastiskt. Vi har några veckor kvar ännu att jobba intensivt. Närmare maj är det många evenemang på gång och skolrutinerna blir inte de samma som under läsåret därav valde jag att skriva dessa tankar redan nu.


Listar här de mål jag haft med klassen dit vi nu enligt mig nått:
  • Att komma i tid på morgonen och ställa upp på led klockan 8, mycket viktigt!
  • Att vi tar varandra i hand och ser varann i ögonen när vi träffas på morgonen.
  • Att läxorna är gjorda och att eleverna hittat en god rutin för läxläsning.
  • Att eleverna förstått innebörden med läxor, prov och krav i skolan. Kommenterar som vi vill ha ett bra jobb då vi blir stora osv är numera vardag i klassen.
  • Att eleverna respekterar varandra och väntar på sin tur i klassen. De lyssnar på varandras åsikter och kan förstå varandras olikheter.
  • Att eleverna meddelar mig ifall de avlägsnar sig ur klassen vid bl a toabesök.
  • Att eleverna städar efter sig och håller mer än tidigare ordning och reda i klassen.
  • Att eleverna undviker destruktiva ord som påverkar klassandan negativt.
  • Att eleverna förstått att när de varit extra flitiga är de förtjänta av en belöning såsom extra datatid.
  • Att eleverna är extra motiverade i matte. Inte ovanligt att många sitter och räknar på nästa kapitel i boken då jag kommer in i klassen.
  • Att eleverna lärt sig att följa med en genomgång av ett stoff i början av lektionen, att de förstått att det är viktigt att följa med i början då går allt snabbare sen.
  • Att eleverna lärt sig att skriva essä-svar i biologi-, geografi- och historiaprov.
  • Att eleverna lärt sig att ta ansvar att meddela den dag de är redo att hålla föredrag såsom bokreferat och nyhetsartikel. 
  • Att eleverna visar en alltmer bekväm sida i rollen av att hålla ett föredrag.
  • Att eleverna visar respekt även till mig som vuxen och kan ta emot ett nej.
  • Att eleverna lärt sig att skriva längre berättelser/böcker.
  • Att eleverna lärt sig att sammanfatta och forska om det stoff vi jobbar med i biologi, geografi och historia och sammanställa detta på ett snyggt sätt på datorn.
  • Att eleverna kan leka med varandra även om de inte är bästa kompisar.
  • Att eleverna får en finare handstil.
  • Att eleverna skriver alltmer rätt, grammatik. 
  • Att vi kan ha roligt även när vi har diktamen och andra krävande uppgifter. Det finns en tydlig vilja att lära sig bland eleverna.
Ja, det finns hur mycket som helst att skriva ner här. Jag hoppas att ni elever och föräldrar håller med mig på de flesta av dessa punkter.

 
Här är en bild från matematiklektionen. 
Eleverna jobbar flitigt och visar varandra respekt genom att ge arbetsro. 


Exemplariskt mattehäfte:
- linjalen används flitigt
- framgår tydligt vilken uppgift det är
- tydliga uträkningar

Det var mitt mattehäfte som Stefan tog kort i. //Silke

Här är en bild på den goda arbetsron, ni hör tystnaden och känner av motivationen som är hög.

Drama på temat mod och avundsjuka.
Vi hade Drama med Stefan i onsdags och vi fick spela rollspel och jag Laura, Vidar, Nike, Johan och Emil  körde ett rollspel om avundsjuka.  // Klara

Drama: 
Det var kul med dramat på heartware lektionen. Felix XD



Heartwear  lektion dom övar in för mateprov på låsas. Vidar  
Det var kul att ha drama på heartwear lektion jag, William och Felix var mattenördar//Lykke :P



Eleverna skriver:

Vi har börjat med ett skrivfodral på bilden.
Vi har haft löpträning i Hjorthagen med Juho. Vi har tränat för att vi ska på Stafettkarnevalen i Finland.
Vi har spelat ukulele på musiken. Jag lärde mig ackordet D.
/Elias

Det ska bli jättekul att åka till Finland igen och springa. Olivia  

Det ska bli jättekul att åka till Staffetkarnevalen och springa. Jag ska ge allt då.
//Johan

Dom andra frågade mig saker och jag svarade, det var kul!
// Virginia

Vem är William?


Vidar skulle bara svara ja eller nej på frågor. Eleverna skulle klura av vem han var.


Vi hade besök av lärare från Vindängens skola i Esbo utanför Helsingfors. De beundrade klassens blogg och alla fina berättelser som eleverna skrivit. Välkommen igen och lycka till med att starta upp bloggskrivandet på er skola. Vi ses på Stafettkarnevalen!

Stafettkarnevalen har varit ett hett tema den senaste tiden. Vi lärare har försökt göra vårt bästa för att få det så bra som möjligt för alla. Lite knepigt då ett lag ska innehålla 4 killar och 4 tjejer. 

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar