fredag 21 oktober 2011

Heartware-lektion

Eleverna är uppdelade i två grupper om 10 elever på dessa lektioner. Det finns utrymme att diskutera det som är aktuellt och jag som lärare har möjlighet att lägga ner mer tid på elevernas frågor jämfört med då en fråga kommer under en "vanlig" lektion. Senast fick eleverna se korta filmsnuttar om olika teman, vilka utmynnade i intressanta diskussioner. Vi tittade på elever som bytt skola och hur det kan kännas inför en skolflytt. Jag frågade vilka elever som bytt skola någonsin i sitt liv. Det har ALLA i klass 4. Varje elev fick berätta hur det kändes att byta skola. Förvånansvärt många var rädda för att inte hitta nya kompisar och för att känna sig utanför. Eleverna berättade öppet för varandra om sin upplevelse och känsla. De andra eleverna blev lite förvånade då alla berättade så öppet. Flertalet var ändå nöjd med flytten och har nu fått många nya kompisar, men intressant att det var så många som var osäkra i början. Antar att de inte tänkt på att kompisarna också gått och tänkt likadant.

Vi har även diskuterat hur man kan ändra sin studiemotivation och tillvaro till det bättre. Egentligen är det mycket enkelt, men kan ändå upplevas så svårt. Det är det som Renata Chlumska pratat med eleverna ett flertal gånger dvs att tänka positivt. Genom att ändra sina tankar till det positiva blir allting mycket enklare: jag är duktig i matematik, jag vill och vågar be om förlåtelse, jag är duktig på att skriva på dator, med mycket kläder på kan jag njuta av det kalla höstvädret osv.

Som lärare är jag jättetacksam att vi har möjlighet att ha denna lektion 1,5 timme i veckan för att komma närmare eleverna med deras tankar, upplevelser och önskningar.

Eleverna har varit så skolmotiverade denna hösttermin. De räknar matematik som tokar :) Aldrig har jag sett så duktiga elever i matematik. Det är inte alltför sällan jag kommer in i klassen från rasten och hälften av eleverna redan börjat räkna på nästa kapitel i boken. Positivt med det är att eleven måste själv ta reda på vad man skall göra i uppgiften, givetvis går vi igenom övningsexemplet tillsammans.

Att få skriva berättelser ses som en belöning av klass 4. Finns det lite tid över eller att man gjort klart sina uppgifter i något ämne är det många elever som vill skriva berättelser. En del skriver klasstidning på eget initiativ, skönlitteratur eller forskningar om t ex djur. Fastän vi inte hunnit så långt med rättstavning så är det många elever som skriver väldigt mycket rätt ändå. Det är så kul att få skriva rätt ser jag att många tänker och försöker få ordet rätt då det blir understruket med rött. Ännu är det många som glömmer eller fuskar med stor bokstav i början av en mening.

En övning i samarbete. Gruppen skulle riva ett A4 papper i så små bitar som möjligt på 1 minut. Klart, därefter sätta ihop alla bitar igen. En elev fick i uppgift att följa med samarbetet, vem som var ledaren osv.

Samarbete

Visst är det häftigt då eleverna själva frågar om de får hålla en lektion. Här presenterar Linus iStop Motion för de övriga eleverna, ett animationsprogram. För någon vecka sedan var det William som visade hur man gör filmer i iMovie.

Inte stöta marken-kull.

Alla elever i klass 4 leker numera tillsammans kille som tjej, härligt!

Aldrig förr har jag sett eleverna i klass 4 leka så mycket. Vilken sammanhållning och vilken glädje.

Stefan lekte! De va jättekul! :) Silke

Det var en liten sammanfattning från klass 4 och Stefan

1 kommentar:

  1. Klass 4, jag vill speler med ni! Det är jettekul. Ni har en bra sammanhållning! Hälsningar från Tyskland! Hannah

    SvaraRadera