torsdag 13 oktober 2011

Danke schön Hannah

Tyska lärarstudenten Hannah hade sina sista lektioner och avskedslektion på tisdag. Vi kommer alla att sakna henne. Hon byggde upp ett gott förtroende till eleverna i klassen, hon hade välplanerade lektioner i engelska, hon presenterade sitt land Tyskland och sitt språk tyska på ett fascinerande sätt, hon har varit en stor tillgång i klassen och hjälpt läraren på många. Det är oerhört viktigt för eleverna att få träffa människor från andra länder som talar ett annat språk för att eleverna ska få mer förståelse för omvärlden. Eleverna lär sig även att handskas med olika typer av människor och förhoppningsvis blir attityden till främlingar och språk ännu öppnare och hjärtligare. Så tack Hannah än en gång för att du förgyllt 5 veckor i klass 4. Du är alltid välkommen att hälsa på! Läs Hannahs text hon skrivit på svenska nedan, även bilderna tagen av Hannah.

Hannah, den bästa! Vi saknar dig så mycket, det känns ensamt utan dig! MVH Silke:)

Hannah det är super tråkigt när du inte är här du är bara BÄST! Det är super ensamt. SANNE (-=
Jag SAKNAR DIG JÄTTE MYCKET. Det är så tråkigt utan dig!!
Du ska hälsa på inan jul<3<3<3 :) (Virginia)


jag saknar dig sååååå mycket i love you!!!!!Olivia I love you! Tuva

Den här bilden tog hannah åååå jag saknar dig var den bästa kom ihog mig hannah m.v.h lykke

Hannah skriver:

Min första dag i Mariefred var väldigt magisk. Jag var i Sverige först i två veckor, men den här staden här är kanske den vackraste jag sett. Nina var jättesnäll från första sekunden och också de andra tyska studenterna. Under min första dag i skolan var jag jette utmattad och spänd av förväntan. Jag somnade redan klockan 19 :) Det var för att allt var så nytt och annorlunda än Tyskland. Long var vikarie för Stefan och gjorde en jättebra jobb att visade mig skolan. Eleverna i klass fyra pratade engelska och jag var jätteimponerad hur bra dom kan pratar engelska. Så är det inte i Tyskland.


Vad jag tänkte första dagen var, hur mycket barn i Sverige rör på sig. Dom är ute i alla väder: jogga, spela, bygga hus.

De är friska och stark. Eleverna är också artiga (när dom vill :) och vet till exempel hur man ska äta rätt. Jag var mycket imponerad hur bra de är på MacBook. Jag hade inte ens öppnat en MacBook förut och de vet hur man kan göra presentationer, iMovies och skriva böcker. Särskilt bra kontakt hade jag med min lilla engelska grupp, men jag har pratat ofta med eleverna, och försökte att prata svenska. Tack för ert tålamod :) Jag har blivit bättre på svenska varje dag och hoppas jag kan förbättra mina färdigheter till nästa besök.


Vad jag kommer att minnas är elevernas ärlighet. Det var jättebra hur dom kommenterade varandra efter varje presentationer. Eleverna arbetar bra tillsammans. Jag kommer att sakna varje elev. Jag hoppas jag kommer att se dem flera gånger. Tack för att du är så snäll och tack Stefan, du är en jättebra lärare och jag lärde mig mycket under dessa 5 veckor. Jag kommer att hålla kontakt med Stefan och skolan. Eleverna kan skriva till mig så ofta de vill. Stefan har min email adress.


Vi ses snart i Mariefred!

Kram, Hannah <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar