fredag 9 mars 2012

Utvecklingssamtal och energiska elever

Idag när jag förhörde historialäxan så nästan alla händer uppe hela tiden. Vad glad man blir! Eleverna berättar med inlevelse vad de läst. Det är så roligt att se detta engagemang och vilja att lära sig. 

Igår då jag kom in i klassen efter lunchen satt 10 elever och räknade i matteboken. Dvs de tog fram boken av egen vilja och börjar räkna någon minut före lektionen börjar. Härligt med detta positiva intresse för ämnet och vilja att lära sig. 

Så glad även att eleverna mer och mer börjar förstå att regler är för deras bästa. Majoriteten kommer alltid fram till mig och viskar ifall man går ut ur klassen av någon anledning. Detta viktigt för klassläraren att veta var eleverna är. Det är kärlek och gränser på stort vill jag påstå!

Mycket av min arbetstid har gått åt till utvecklingssamtal de senaste två veckorna. Före samtalen är det mycket att utvärdera och fylla i omdömen om varje elev. Nu känner jag varje förälder och elev så bra att man kan vara helt rak på sak. Känns även bra då man vet att föräldrar och elever vet att det är för elevens bästa jag ibland tar upp lite jobbigare saker som eleven behöver jobba med. Jag hoppas att eleverna i min klass ser på läraryrket som ett viktigt jobb och att jag som lärare förmedlar att läraryrket är en av de viktigaste jobben i vårt samhälle. Intressant att läsa artikeln i Dagens Nyheter om intresset av att bli lärare i Sverige och Finland, högstatusjobb i Finland och lågstatusjobb i Sverige. När jag själv gick i lågstadiet kommer jag ihåg hur många klasskompisar som drömde om att bli klasslärare. Jag hoppas att lärarstatusen också ökar i Sverige inom en snar framtid. Läs artikeln i DN här.
Trevlig helg! Stefan

Glada elever i klass 4

Res dig upp fort som attan... det var jätte kul<3//Lykke




Jag tyckte att det var väldigt kul på idrotten och det gick väldigt fort. Felix:)


Kul på träslöjden! Vi gör våra snurror//Silke

Här diskuterar vi prestationskrav/prestationsångest.



Det var jätte kul att leka vatten i stöveln.Olivia
Vi lekte vatten i stöveln. Det var jätte roligt. Isabelle 





Klassmormor Anita bjöd på glass, det var hennes födelsedag. När jag Stefan kommer in i klassen till mattelektion så sitter redan halva gänget och räknar. Vad ska man säga? Visst är det härligt med dessa motiverade och duktiga mattefyror!

Vi skrev berättelse på engelskan. Felix :)

Vi lekte "Vatten i skon" det var kul när man fick säga Vatten i skon. /Silke

Nu är det min tur att fråga, hoppas jag inte får vatten i skon/Johan

Örat! vilken larvig idé alla som sitter vid örat försöker få den att pipa rött och så att det står varning KUligt //Klara

Vilken uppfinning en DÅLIG uppfinning den reagerar när man äter morot framför den. 
Det är roligt att få den att lysa rött och säga varning. <3//Lykke

Hallå örat hur mår du? warning warning warning! vadå warning XD //Virginia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar