fredag 30 mars 2012

Vårdikter, Rosenbad och mycket mer...

Alla elever tog fram sina datorer och placerade sig i en cirkel i klassrummet. Varje elev började med att skriva en vårdikt. Tiden var begränsad, ungefär två minuter och byte. Eleven kom till nästa dator osv tills eleven varvat varje dator. Detta resulterade i 20 långa dikter. Eleverna röstade fram de bästa gemensamma dikterna och här får ni ta del av några:


Vårdikt
Det blir varmt och skönt
och solen lyser.
Vinden är varm och skön.
Solen lyser i ansiktet.
jag får springa barfota.
 och fåglarna återvänder.
Hej mitt vårland, men sol och sand.
Djuren kommer fram igen.
Man vill gå ut och vara där tills kylan kryper fram igen. 
Man kanske ser många knoppar och nya små djur det betyder att våren håller på och skapar ett nytt landskap över sommaren. Rådjur skuttar genom äng och skog men duckar ner dom ser en jägare gå. Dom springer, springer, springer, och springer iväg från dom men 
det är kul det är men iblan är det tråkigt. Fy vad kul med vår det är inte för varmt och inte för kallt. Kalla vindar susar i det fina vädret alla spelar kula och springer och leker på skolgården. Det är kul med våren.  Det är kul tycker du det är bra ja ja ja!  Du vill kunna leka nu, ja varför inte? Snälla inte bara jag och du!
Ja, alla får vara med, 
vi springer, Kajsa vill vara med! Påsken kommer snart, inte alls långt ifrån oss! Om cirka 3/4 månader är det sommar lov! Fy vad jag längtar! nej jag älskar sommarlovet så mycket så att jag kan inte . Sommaren är skön sommaren är vacker sommaren är bara bra jag är så glad eller jag är bara liteglad gör jag tycker också om vintern men inte lika mycket för jag fyller år i juli.


Vårdikt
Solen skiner, fåglar kvittrar, Våren är rolig våren  är skön. Alla är glada och skrattar solen lyser så fint och glatt. 

snart kommer det jag har väntat på...

Snart kommer det som jag har längtat efter så ”länge” jag får min första vår glass. Man behöver inte ha på sig tunga kläder. Överdragisar och massa andra tjocka vinter kläder hamnar i lådor som står i källaren. 

Man kanske ser en svala flyga mellan träden. För fåglar kör också slalom!
Fast i luften emellan träden. Många ser blommar växa på sin trädgård den finaste tycker jag är blåsipa. Den färglägger hela landskapet blått och man får inte plocka den för den är fridlyst men på vissa ställen är blåsiga bara en tids fråga tills den slår ut och ruttnar när sommaren tar slut. 
det är kul med vår men inte all tid men rett så ofta. Våren är fylld av ljud. vind pustar kommer då och då när man får en mot sig då och då.Men ändå är det varmt och skönt i den varma luften. Nu går isen sönder. vi blir glada i all hast!  vi ska städa med en kvast. Våran vår ar allt vi begär vi ska va med sol och bär. 
Snart blir det sommar, och påsken är här.
Snart slutar vi skolan, och går till ängen där.


Klass 4s sommardikt
Sommaren är bra
Solen skiner
och jag skriver 

en liten dikt till pigan på ett blad 

denna lila pigga 

det är roligt det är tråkigt. Men oftast jätte bra.sol och bad varje dag!sommaren är full av löss och sol. Vi vill visa detta nu, vi vll höra lärkans ljud, kan du höra barnen leka? leka inte det, 
Glassen smälter, måste äta snabbt.
Alla färger kikar fram och blommor börjar komma. Humlor börjar surra och djuren börjar springa. Jag är så glad det är så bra. Pappa och mamma är bara bra. sommaren är nästan här jag gör en rolig grej. Träden vajar i vinden det är bara skönt ute. Hoppas det inte kommer några fästningar. eller? det är nog okej. För sommaren är här. Det är härligt när sommaren kommer man kan både bada cykla. Och spela fotboll i det sköna gräset. Man kan också springa till en kompis och spela boll på tomten. Det är så skönt, sommar är den bästa och det kommer vi aldrig att ändra på. sommar är bra och underbar. 
sommar är den bästa tiden på året men jag säger inte varför...
jag tar en glass och säger oj titta en tax.

Sitter och spelar kulla hela rasten kul!Olivia


Kuligt med kula ;D // Lykke


Vi spelar kula.
William

Löpträning på idrotten.


   

Deadline för barnboksgalan närmar sig, nu ska vi här skriva.

Hoppas de gillar våra berättelser!

Eleverna böcker.

Utdrag ur en bok.



Eleverna skriver vårdikter.

–Byt! Stefan ropar, vi byter datorer.

Orden bara kom hos eleverna.


Här skriver vi vårdikt. Emil


Ibland kan det vara skönt med lite avkoppling. 

Mariefredsskolan 6a besöker oss i samband med FN-milenniemålen.

Ursula som representerar FN på besök.

Alla elever på skolan har skrivit under dessa kort där vi till statsministern Reinfeldt vill visa att vi bryr oss om FN-milenniemålen som inte går så där jättebra.

Sista slottsbesöket för detta tema. Vi fick höra om Gustav IV Adolf.


Jag ska ta med mig slottet...


Våren är här!!!



Vårtecken!



Tandvårdsinfo till klasss 4.

Tandsköterskan Anna-Lena informerar om hur man ska sköta sina tänder.


Heta stolen. Byt plats ifall du håller med de påståenden som tandsköterskan säger.

Eleverna leker företag.

– Klara du har fått ett paket från banken men jag vet inte vad det är!
– Okej Virginia
Vi har lekt att vi jobbar på ett företag "INNAN" dom mindre klasserna förstör!
//Virginia

Så, de tog trehundra denna vecka, och tvåtusen förra...
Kul att leka företag! Silke

Ipad 2





–Gustaf jag behöver en lång planka till plan 3.
Vi bildade företag klass 4 AB och jag var chef. William


Fyra av skolans elever fick besöka Rosenbad. De överlämnade underskrifterna med FN-milenniemålen till statsministerns andra hand.

När kommer tåget. Elias

Isabelle och jag har skrattade hela dagen!
Vi hade jätte kul! 
//Virginia

Varje gång vi åkte in i en tunnel
så fick vi lock i öronen det var jätte jobbigt. Isabelle


Vi hade tid över i Stockholm och besökte Stadshuset.



 
Virginia flinar 



Här överräcker Mariefredsskolan sina utförligt skrivna tankar och funderingar.

Gripsholmsskolans tur att överräcka vårt bidrag.


På Centralstation var Skåne representerat och eleverna fick spela golf. 



VI spela golf inomhus. Lite konstigt men roligt var det.
 Isabelle



Sa ju det SKRATTSJUKAN!
//Virginia

Skrattsjukan av Nacho, Coca kola, tv spel, och skit stor godis butik 
//Virginia
Jag ville också åka...
Glad ändå! //Silke

Vi skratta hela dagen. Det var så roligt i Stockholm. Isabelle 

På tåget hem.



Bloggen uppdateras i början av vecka 14, missa INTE det! Då får ni veta vilka som vann Barnboksgalan som går av stapeln på måndagen den 2 april. Samma dag är det internationella barnboksdagen.


Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar