onsdag 25 januari 2012

Vecka 4

Hemuppgifter
Eleverna får två läxor att göra varje dag måndag till torsdag, ibland tre läxor till fredag. Över helgen är det alltid läxfritt, då ska eleverna återhämta sig och göra andra grejer. Eleverna har redan från årskurs 2 blivit inkörda med att göra två läxor varje dag. Denna rutin har blivit en belöning nu i klass 4. Det är självklart med två läxor varje dag. Matteuppgifterna görs på bara några minuter säger flera av eleverna. Idag fredag då jag förhör biologiläxan på 2 sidor som handlar om cellerna så räcker nästan alla elever upp handen och har massor att berätta. Jättekul! Strax efteråt förhör jag historialäxan på 4 sidor, samma sak här en massa händer uppsträckta och de bara väntar på att få berätta vad de vet.

Jag tror verkligen att mina elever vid det här laget har förstått min syn på kunskapsinhämtandet. Först läser vi igenom stoffet i klassen tillsammans. Eleverna diskuterar flitigt och ibland tittar vi på kort filmsnuttar. Därefter får eleverna själva forska på sina datorer genom att skriva ner det de kommer ihåg från lektionen genom att gå in på internet och läsa vidare och hitta lämpliga bilder. Som läxa blir det att läsa igenom texten en gång till och sen förhör jag läxan igen i skolan. Av erfarenhet anser jag kunskapen integreras på ett djupare sätt på då. Senare under våren kommer vi att ha föredrag i klassen då eleverna får välja ut några sidor de visar från keynote/pages på tv-skärmen inför de andra i klassen. Speciellt intressant blir det ju då varje elev har sin egen personliga stil på text, färg och bilder. Jag vågar påstå att vi har mys i klass 4 nästan jämt samtidigt som vi inhämtar kunskap på ett lärorikt och trevligt sätt.

Träslöjd

Vi får använda brännpennan för första gången. Isabelle

Bra Åsa :) XD // Virginia


Bokskrivning
Eleverna i klass 4 skriver böcker som "tokar". Inspiration fick vi då vi besökte bokförlaget Opal. På internationella bokdagen den 2 april kommer vårt bokskrivande att utmynna i en BARNBOKSGALA på skolan. Då har en jurygrupp bestående av läsare/skribenter som är vana med barnböcker utse några vinnare. Eleverna har nu tid på sig att skriva böcker fram till deadline som är den 26 mars. Det kommer att bli så spännande att se resultatet. Och som sagt de skriver och skriver när tillfälle ges.

Som vanligt är eleverna motiverade då de skriver berättelser. Nu har vi startat ett bokprojekt som kommer att utmynna i en Barnboksgala den 2 april samma dag som Internationella Barnboksdagen. Mer information kommer senare.

Jag och Johan skriver en bok. Felix ,=)

En av berättelserna. Nu har jag skrivit 1000 ord säger killen som skrivit denna berättelse, som är långt ifrån klar. Härligt att se skrivarglädjen flöda, interpunktionen tar vi itu med då skrivandet är klart.

Rasten

Vi lekte drottningens hemliga gång nästan varje rast. William

Vi leker Hotell, nu lagar vi mat.

hahahah vi lekte drottningens hemliga gång och vi räddade varandra,det var super dupper KUL!! :D // Virginia


Klass 4 i en klump//Virginia XD


Rolig lek den heter drottningens hemliga gång så kul vi leker den varenda rast. Olivia

Jag och Majken är spöken och försöker dra ner alla från isbacken på
drottningens hemliga gång xD Klara

Vi försöker att hjälpa Sanne upp så att hon inte blir nerdragen// Åsa :D

Hej då! majken


Här byggde jag, William, Vidar och Felix Viking Line. Elias
Vi bygger Viking Line. Vidar

Dramatisering på engelska

Dr: - What´s the matter with you?
- I´ve got a temperature.


Bråkräkning med spel


Virginia och jag spelar men vi fattar typ ingenting XD :D
Men det var i alle fal roligt men Stefan sa att vi pratade
för mycket /// Amanda:D

Vi spelar ett jätteroligt matte-spel//Silke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar