fredag 13 januari 2012

God fortsättning!

Nytt år med nya möjligheter

Vi kom snabbt igång med skolarbetet i tisdags. Boken i matematik räknade vi ut den här veckan och eleverna bara väntar på att få den nya Min Matematik 4b. Roligt med sådan matte-iver. Eleverna fortsätter att skriva målmedvetet på sina personliga berättelser. Några elever presenterade sina berättelse inför de andra i klassen. Vi talar om blivande böcker nu, därför passar det helt utmärkt att vi ska besöka bokförlaget Opal nästa vecka. Det kommer förhoppningsvis att sporra eleverna ännu mera till att skriva ännu mera målmedvetet. Vem vet hur många författare som "gömmer sig" i klass 4 på Gripsholmsskolan.

En hemuppgift eleverna hade under jullovet var att intervjua en äldre person. Några hann berätta den här veckan om vad de fått veta. Mycket spännande att höra och mycket lärorikt för eleverna att få veta hur det var i Sverige för mer än 50 år sedan. Vi fortsätter att lyssna på presentationer nästa vecka. De som inte hunnit intervjua så tipsade jag eleverna om att fråga om bilar förr i tiden, lekar man lekte, vilka kläder man hade, vad man gjorde med sina kompisar, fanns det tv, telefon osv. Vi ser med spänning framemot att få veta mera.

Klara berättar om sin intervju med äldre person.

Laura och Isabelles berättelse: Hotell Gyllene Knorren - Familjen Rantanens jul.

Laura och Isabelle presenterar sin berättelse.

Eleverna skriver
Intervju med äldre. Det var jättekul att höra hur det var då. Jag fick veta att det inte fanns toapapper man använde gammalt tidningspapper. Laura

Vi har haft kul (not) Virginia
Vi har haft jätte rolig gymnastik vi har ägt ut killarna i evighetsboll äntligen tycker jag!!!!Olivia

På onsdagens gymnastik körde vi äppelgumman. Ner upp ner, upp, ner... Huf! Jag har tillochmed träningsverk! ;) Silke!!!

Några av oss har gjort klart matte boken :) Felix

Jag har fått en ny matte bok :) Elias



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar