Senaste vecka var åk 4-6 på vinteräventyr till Romme Alpin. Här kommer Silkes redogörelse för dagen:
Romme, 5/2 2014
När man kommer på morgonen är det helt svart. Bara några billampor som lyser då det kommer fler föräldrar som lämnar sina barn.
Kl. 06.30 så var fyran, femman och vi i sexan på de två bussarna då de började rulla mot Romme. Alla var supertaggade och förväntansfulla. I två och en halv timme satt vi i bussen. Väl framme i Romme så fick de som inte hade några skidor ett nummer och gå till uthyrningen, de andra fick göra sig klara. De som inte hade några skidor gick och ställde oss i en kö för att få våra grejor.
När man var klar för att åka begav man sig till en liten grön backe för att värma upp, och känna sig ”stadig”. Efter ungefär tio minuter fick de som ville åka till några andra backar. Alla åkte olika backar, man fick vara i grupper, två och två eller fler. Det var mycket roligt, verkade som att alla hade mycket roligt i backen!
Det fanns två olika berg. På båda bergen fanns det liftar, och flera olika backar. Som sagt åkte nästan alla olika backar, men då och då stötte man på någon från skolan.
Vid tolv - tiden var det lunch. Man fick en matkupong och man kunde välja mellan spagetti & köttfärssås eller hamburgare. När man efter en behövlig påfyllning i magen fick man bege sig ut i backarna igen!
Klockan 15.45 så samlades alla vid en bänk. Vi lämnade våra skidor och åt bulle! Resan hem var lång, och man var helt slut efter en sådan rolig dag! //Silke
Under några veckor har vi jobbat med temat bildmanus. Vi har utgått från filmen "Tavlan" och sett hur de med hjälp av bilder har byggt upp ett helt manus och hur viktiga och många delmoment som ingår när man skapar ett bildmanus. Vi har målat scener ur filmen med vattenfärg, vi har pratat om olika sorts bilder t.ex. närbilder, hel- och halvbilder, profilbilder o.s.v. Vi har även lärt oss om grodd - och fågelperspektiv. Denna vecka har eleverna i grupper ritat och presenterat ett bildmanus utgående från en given bild som de fick i början av projektet. De ritade därefter ett bildmanus där den givna bilden antingen inledde, avslutade eller återfanns i mitten av bildmanuset. De tre slutprodukterna presenterades till slut av grupperna.
Nästa vecka skall vi börja planera roller, rekvisita samt repliker och naturligtvis börja träna på de olika scenerna i vår kommande film.
Nästa vecka skall vi börja planera roller, rekvisita samt repliker och naturligtvis börja träna på de olika scenerna i vår kommande film.
Vi önskar alla en glad vändag och ett trevligt sportlov!
Klass 6 och klasslärare Christel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar