fredag 28 oktober 2011

Veckan innan höstlov


Veckan inleddes med att hela skolan samlades i Tigrarnas klassrum. Det var Ossy som den här gången höll i samlingen och berättade på engelska om FN-dagen, han visade även en film från Unicef på svenska.

I måndags fick eleverna ut sina matematikprov. Den var ingen lek utan ett krävande prov. I provet fick eleverna visa kunskaper i huvudräkning där jag som lärare läser en text och eleverna skriver svaret. Tanken är att eleverna tänker i huvudet utan att skriva upp och räkna, men visst får man också det ifall de behövs. Eleverna skulle lösa ekvationer i flera led i ordningen 1) parentes, 2) multiplikation/division och 3) addition/subtraktion. Det var ett flertal textuppgifter där eleverna skulle påvisa att de klarar att tänka ut vad som frågas i uppgiften att först beteckna hur man skall räkna och därefter räkna ut svaret och inte att glömma att skriva svar med rätt enhet. Sista uppgiften är alltid lite extra klurig för att eleverna ska få lite utmaning. Mitt mål med provet är inte att de flesta ska ha alla rätt, tvärtom tänkte jag skriva... Viktigt att eleverna endast jämför sig med sig själv, vilket inte är så lätt. Provet är ett sätt för mig som lärare att mäta hur kunskapen har gått fram och ifall eleverna kan använda sig av de olika räknesätten i ett större kontext. En del elever räknar flitigt på lektionerna, men där det blir en större utmaning vid ett prov där det bedöms många olika aspekter. Det finns även elever som tycker att det känns svårt på lektionerna och har inte så hög motivation just då, men då det är prov skärper de sig och räknar nästan allt rätt. Min förhoppning är att eleverna ska bli så vana att ha prov att de vet vad som gäller; att man måste öva ordentligt och att det inte är hela världen fast man har några fel i provet. Nedan är några rubriker av de teman vi behandlat de senaste veckorna i matematik.

Så härligt då en elev kom på rasten och sa till mig, det är nog rätt bra att jag inte fick alla poäng rätt. Hur tänker du då frågade jag? Jo för då har jag något att förbättra och öva extra på, annars blir man lite slapp och tror man kan allt redan. YES, tänkte jag :)

Den här veckan har vi jobbat med linje-, stapel-, cirkel-, och bilddiagram. Eleverna fick testa programmet Numbers på sina datorer och göra egna tabeller.


På Heartware diskuterade vi vilka olika personlighetstyper det finns. Eleverna fick skriva och berätta om sig själv på dator och göra det snyggt med bilder av sig själv. Därefter cirkulerade eleverna runt och skrev något positivt om varje elev. Därefter fick en kompis presentera på tv-skärmen en annan elev. Man såg hur glada eleven var som fick höra så mycket trevliga saker om sig själv.

Vi lär dom mindre hur man använder datorn!!!! Gustaf.

Vi hjälpte eleverna i ettan och det var både kul och jobbigt. Nike
vi fick hjälpa eleverna i tigrarna(halva ettan) det var jätte kul M.V.H LYKKE(inte med ck)

Vi lär tigrarna dator. Isabelle!


Här undervisar Felix för en etta. Vidar


Vi syr sypåsar. Laura

Här är Vidar på sy slöjden. Elias


Vi har varit lärare för eleverna i Tigerklassen, hur man söker fakta på internet och hur man skrev ner det på pages. Man kände sig lite äldre och att man visste mera. 4 är bäst! // Silke :P

Vi har haft innebandy på idrotten. Felix. Det var pingis, innebandy och fotboll på idrotten :) Emil.

Veckan avslutades med Halloween-party. Här dansar och instruerar lärarna Fågeldansen.

Fågeldansen

Killarna dansar.

Dansa på en tidning, när musiken tystnar viker man ihop tidningen till hälften, här har vi rektorn på dansgolvet.



Ha ett underbart höstlov!
Vi ses igen måndag 7 november!

1 kommentar:

  1. Ni hade verklingen en jettebra party! Kramar!
    Hannah

    SvaraRadera